Tuesday, March 25, 2008

Hangpa ni loklak ka?...

Hurmmm sure2 kita kenal Hang Berlima saudara ni; Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir, Hang Lekiu. Berlima dalam apa saja cabaran dan dugaan yang mendatang. Gagah berani, bersemangat waja, berkeyakinan tinggi. Ini yang dititik beratkan oleh mereka, dan patut kita terapkan dalam diri anak-anak Malaysia kini.

Tapi sekarang ni kita dah sunyi dari diperdengarkan kisah-kisah tentang mereka. Kadang-kadang aku fikir apakah budak-budak zaman sekarang masih lagi ingat tentang keberanian dan kegagahan tokoh-tokoh lagenda ni. Atau mereka sekadar tahu tentang Hang Kebun (seniman bujang lapok), Hang Lekuk (majalah Ujang), Hang pi mana, Hang dah makan ka, Hang etc., etc.

Harapan aku pulak, moga 5 negeri Barisan Rakyat yang ada sekarang ni seperti Hang Berlima saudara ni. Saling bantu-membantu dan tolong-menolong untuk kemaslahatan rakyat. Jangan seperti negeri lain yang masih me"muslihat"kan rakyat, sampaikan ada lagi rakyat yang masih lagi mengangkat tinggi geng-geng besar tembolok ni seperti Sarip Dol dan rakan-rakan. Terngiang-ngiang kat telinga aku suara Pendekar Mustar, "Ahhh!!! mereka semua pengampu, pengampu orang kaya!!!!"... B-)


No comments:

:: KPS Snapshots ::